søndag den 17. juli 2011

Min far

Min far er født i Rungsted og har boet der hele sit liv, på nær 4 år hvor vi boede i Jylland. Han har arbejdet i den samme butik i 51 år og har modtaget en belønningsmedalje fra Dronning Margrethe. Han har været gift med min mor i 47 år, og har fået 3 døtre.

Min far er en stabil mand!
Den meget fine fortjenestemedalje

Min far skældte meget sjældent ud. Han har aldrig råbt højt, eller brugt mange ord. Når der var mange mennesker, har han aldrig været en, som blev hørt og set hele tiden.

Min far er en stille mand.

Min far er farvehandler og ved alt om farver, tapet og maling. Min far har lært mig vigtigheden i at vaske vægge mm af, inden jeg maler. Det nytter ikke at sjuske. Forberedelse og planlægning er vigtigt.
Min far har lært mig at lappe cykler, slå søm i, bore huller med en boremaskine, slå græs, sætte hegn op, klippe hæk og meget meget mere!

Min far kunne nemlig ALT.

Men for et år siden fik han først blodpropper i tre fingre, og en måned efter en blodprop i hjernen og blev lam i venstre side af kroppen. Hver dag tvang fysioterapeuten ham op i en rullestol, selvom han helst bare ville ligge i sengen, sove og kigge ud i luften.
Men en dag, da jeg var på besøg, kunne han bevæge en finger og dreje hånden lidt....han gjorde det uden at sige noget, ville nok se, om jeg opdagede det. Jeg så det med det samme, og blev rigtig glad. Han havde ikke sagt noget til sygeplejerne om det.

Min far er en finurlig mand.

Han kom på genoptræningsophold i 3 måneder, og kom til at fungere rigtig godt....skulle have lidt hjælp med bla at tage tøj. Synet på venstre øje er stadig nærmest væk. Men han kom hjem til min mor igen.

Min far er en stædig mand.
På genoptræningsophold på fantastiske Esbønderup

Efter 3 uger hjemme fik han en hjerneblødning. Og blev sat længere tilbage end ved blodproppen, og kæmper stadig med genoptræningen. Han glemmer sin venstre del af kroppen, og skal mindes om den. Men han kan gå nu, og mine forældre er nu hver søndag i kirke. Før hjerneblødningen kom han der kun ved barnedåb, begravelser og bryllupper. Hvis min mor er syg, går min far selv derned. Jeg tror ikke, det er for Guds skyld, men for at drikke kaffe og få en sludder med folk efter kirketid.

Min far er en social mand.

Min far kommer nu 3 gange on ugen i en "senil-klub", hvor de hygger, får læst avisen højt, quizzer, synger og fortæller historier. Han er så glad, når han kommer hjem. Han krammer alle de gamle damer, og driller dem. De griner og er vilde med ham.

Min far er en vellidt mand.

Hjemme hos min mor slapper han af, sover og ser tv. Han har aldrig spist meget, men nu elsker han mad. Og min mor sørger godt for ham.

Her med den ene finger bundet ind,
heldigvis visnede den ikke, og alle 3 fingre er intakte.
Min far som var en gang er væk, men han dukker op en gang i mellem, men vigtigst af alt, så har han det godt, og det sørger min mor for.

Min far er en tilfreds mand.

Lene

(Min mor skriver jeg om en anden dag)

11 kommentarer:

sonja sagde ...

Tak Lene. For den fine side du har lavet i dag. Jeg vil læse den for ham, når vi har været i kirke. Knus til alle men et stort knus til dig fra mig og din far. :-)

Heidi sagde ...

Flot indlæg, som giver stof til eftertanke. Fik helt vand i øjnene...og måtte synke en klump.
Vi skal alle huske at leve livet mens vi kan det - vi ved aldrig hvornår det er for sent!
Ja - til din mor Sonja - din kære mand fortjener at få læst siden op idag - roserne er jo hans!
Knus...

sonja sagde ...

Har lige læst det for din far . Jeg skulle hilse at sige at det er ikke de gamle damer han går og krammer , men de søde hjælper der er der , ha ha . Hilsen mig

Tina Westergaard sagde ...

Det er bare et super godt indlæg.

Pia sagde ...

En dejlig historie, trods alt.
Jeg kan nikke genkendende til din historie. Vi har oplevet noget lignende. Er du interesseret, kan du følge dette link:
http://pigenfralandet-pia.blogspot.com/2010/11/hjertestop-neglect-genoptrning.html

Anonym sagde ...

Jeg plejer at sige til mine egne børn at dejlige forældre får dejlige børn... Og det gør sig vist også gældende i jeres familie :-).
Det er en skøn hyldest til din far - og det mest utrolige er at jeg slet ikke blev overrasket eller tænkte " aha" en eneste gang. Jeg har kun mødt din far et par gange, så det er ikke forbi jeg kender ham... men det du har skrevet her er også det du varmt beretter om når vi taler familie.
KNUS
Ulla

Anonym sagde ...

Min morfar er så sej :-) og jeg er SÅ stolt af ham :-)
Bag hver fantastisk mand, står en fantastisk kvinde, og det er min mormor :-)

sonja sagde ...

Jeg sidder her og tuder. Tak . Verdens dejligste barnebarn. Vi elsker dig . knus fra os

flet ogsjov sagde ...

Jeg har kun et at sige..... Kærlighed

Lene sagde ...

Tusind tak allesammen...det er et indlæg som har rumsteret længe i mit hoved, så jeg er glad for I gad læse med :-)
Knus fra Lene

Anonym sagde ...

åh altsa...kan jo ikke finde tasterne...der er vand i mine øjne.

en hilsen til din mor + far, Lene


Jannie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...