tirsdag den 29. marts 2011

Pigekjole, hæklet bærestykke - DIY

Kan du huske pige-kjolen, som min mor og jeg har lavet i fællesskab?

Nu er jeg blevet færdig med min egen opskrift på et bærestykke. Et ganske simpel og hurtig opskrift.

Forsiden


Ryggen


Mønstret meget tæt på

Jeg har hæklet i bomuldsgarn med nål nr. 2,5.

1. rk: slå 150 lm op, 1 km i første lm
2. rk: 1 fm i første maske, *3 lm, 1 fm i 3. maske fra fm*, gentag rækken rundt fra * til *, slut med 1 km i rækkens første fm.
3.–15. rk: 1 km i første maske, 1 fm i næste bue, *3 lm, 1 fm i næste bue*, gentag fra * til *
Forside:
16.–30. rk: 2 lm (skal senere betragtes som en bue) *1 fm i næste bue, 3 lm*, gentag fra * til * ialt 21 gange. Vend arbejdet og hækle nu frem og tilbage.
Skuldre:
31.–40. rk: 2 lm (skal senere betragtes som en bue), *1 fm i næste bue, 3 lm* gentag i alt 5 gange. Vend arbejdet og hækle nu frem og tilbage.
Gentag 31.–40. rk i modsat ende af forsiden, for at hækle det andet skulderstykke.
Rygstykket:
16.-34. rk: Som forsidens række 16 – 30, men sørg for, at der er 4 buer i hver side til ærmegab.
35.–40. rk: som skuldrene på forsidens række 31-40.
Hækle skuldrestykkerne (forside og bagside) sammen:
1 fm i forsidens første bue, 1 lm, 1 fm i rygstykkets første bue, *1 lm, 1 fm i forsidens næste bue, 1 lm, 1 fm i rygstykkets næste bue* fortsæt fra * til * i resten af skuldrenes buer.
Langs alle kanter hækles mussekant:
*4 lm, 1 fm i første lm, 1 fm i næste bue* forsæt fra * til * hele kanten rundt, både i ærmegab, halskant og nederste kant.
Stoffet til skørtet syes på under mussekanten!

Hvis du finder fejl i opskriften, så send mig endelig en kommentar eller mail.
Når min mor får syet skørtet på, skal jeg nok lægge et billed ind af den færdige kjole.

Lene

4 kommentarer:

ullab sagde ...

Virkelig sød - tror jeg bedre kan li' denne her end den anden. Det ser ud som om hullerne er lidt mindre på den her?
Måske jeg alligevel skulle overveje at lave en :-)
KNUS

Anonym sagde ...

Ej hvor er den fin :-)

Anonym sagde ...

hvor er den fin... hvad størrelse er det til?

Lene sagde ...

Jeg tror, den endte med at passe en 3 år.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...