torsdag den 17. marts 2011

Chokolade-skildpadde lagkage

For mange år siden så jeg denne lagkage i et norsk madprogram, og jeg har gemt opskriften. Og nu synes jeg, at du skal have den!

Jeg har lavet den én gang for 10-12 år siden, og de heldige, som smagte den, kan stadig huske den!

Jeg har pt ikke noget billede af den færdige lagkage. Så du må nøjes med et billede af chokolade-skildpadderne....24 af de store skildpadder skal du bruge!


12 chokolade-skildpadder
3/4 l piskefløde
200 g mørk chokolade
200 g marcipan
1 lagkage-bund (gerne hjemmelavet)

12 chokolade-skildpadder til pynt - kan udskiftes med fx chokoladekaffebønner.
-----
Knus 12 skildpadder i en foodprocessor (tag lidt af gangen, da de er hårde af knuse).
Smelt chokoladen, og bland de knuste skildpadder i. Rør evt lidt af fløden i for at få massen smidig.
Pisk resten af fløden, og tag 1/3 fra til at pynte kagen med.
Bland resten i chokolademassen, lidt af gangen. Dette er vigtigt, for ellers stivner chokoladen i en stor klump i den kolde flødeskum.

Del lagkagebunden i 3 lag, og læg chokoladecreme mellem lagene.

Pynt toppen af lagkagen med det sidste flødeskum.
Rul marcipanen ud, så den kan lægges rundt om lagkagen.
Pynt med resten af skildpadderne.

En fantastisk lagkage....god fornøjelse!

Lene

8 kommentarer:

Oline Art sagde ...

Det lyder virkelig som en lækker lækkerbidsken! Måske den skal testes til mandens nærtstående fødselsdag:-)

Helle : sagde ...

uhm det lyder som om man får de kalorier som man skal have i flere år ! men godt vil det jo nok smage !

Anonym sagde ...

Den kan alle stadig huske:-) får næsten en lille smule kvalme af bare og læse opskriften:-) hehe.
Men god, det er den :-)

Lene sagde ...

Man kan bare lade være med at spise for meget....altså hvis man har viljestyrke til det, for den smager altså rigtig godt :-)

Anonym sagde ...

Man kan ikke have viljestyrkr til den lagkage. Har været så heldig at få lov til at smage den, mine tænder løber i vand , ved tanken om den. er der ikke snart en der har fødselsdag, så kunne det måske den kunne laves igen. Ikk. ha ha . God aften fra mig .

Marlene sagde ...

Lyder rigtig lækker, kan dog ikke forestille mig macipanen også.

Den må prøves en dag man ikke skal tælle kalorier ;-)

Tak for opskriften, den bliver gemt.

Frøskuffen sagde ...

Den er printet ud og gemt, og jeg kan næsten ikke vente.
Min kvalmetærskel er meget høj, så jeg snupper gerne marcipanen med også :)

Lene sagde ...

Frøskuffen: Jeg er flad af grin, har aldrig hørt om en "kvalmetærskel", men den skal jeg bruge fremover!
Min er også meget høj. Hvor er det bare et godt ord :-)
Lene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...